איך לבחור קייטנה?

הקיץ בפתח והמוני ילדים מחכים לקייטנות הקיץ. בחוץ יש מגוון רחב של הצעות- החל מבתי ספר של החופש הגדול, קייטנות על גלגלים, מחנות קיץ בשטח וקייטנות מקצועיות מכוונות תחום אחיד לכל אורך הקייטנה (קייטנת כדורסל / מוזיקה / עיצוב אופנה ועוד). 

לצד המגוון העשיר יש שיקולים נוספים- תאריכים, תקציבים, מקצועיות הצוות, כמות משתתפים, מרחק וכמובן- רצון הילדים. 

קייטנה היא הזדמנות לצאת מהשגרה ומאפשרת לנו לאסוף מגוון חוויות לתקופה קצרה ואינטנסיבית. זו הסיבה שצריך לחשוב מה רוצים להשיג בבחירת הקייטנה- האם אנחנו מחפשים רק פיתרון "בייביסיטר" לילדים? 

האם רוצים לחזק תחביב קבוע ולתת לו יותר מקום בחיים? להתמקצע בו יותר? 

אולי המטרה היא הפוכה- להתנסות במגוון רחב יותר של תחביבים ולתת להם להכיר טוב יותר את עצמם?

לכל אחת מהקייטנות יש יתרונות משלה אז באתי לעשות לכם קצת סדר. 

קייטנות נודדות – כל יום עם אטרקציה אחרת

 כששאלתי כמה אנשים מה האסוציאציות שלהם למילה "קייטנה" ישר דיברו על לונה פארק, יום בריכה, טיול ועוד פעילויות חוץ שנחשבות אטרקציות שיא של הקיץ. הדברים האלה נותנים מענה מדויק לצורך של בידוד החופש משנת הלימודים- יש הפרדה מוחלטת בתכנים ובפעילויות ואם זה לא מספיק- הילדים יכולים לפרוק המון המון אנרגיה! גם אנרגיה שהצטברה במשך השנה (ההזויה הזו יש לציין) וגם אנרגיה שמתישה אותם לקראת סוף היום וגורמת להם ללכת לישון מוקדם מהרגיל. 

הקייטנות האלה הן ריכוז של כל הדברים הגדולים לטווח מוגדר של זמן בתוך החופש הגדול. 

עד כאן סבבה והכל- כולם אוהבים לעשות המון כיף אבל מה קורה אח"כ? לחזור מתוך שבועיים של טירוף לטלוויזיה ולסמארטפון זה מעבר מאוד חד ולא פשוט. יש פער מאוד גדול בין הקייטנה לשגרה, הרי בשגרה אנחנו לא מתזזים בין פעילויות אקסטרים באופן יומיומי ואנחנו מעדיפים לתת מקום גם לדברים הקטנים והפשוטים. בקייטנות הנודדות ילדים צורכים הרבה מבחוץ ופחות מביאים את העשייה והכישרונות שלהם לידי ביטוי. 

קייטנות מקצועיות

קייטנות מקצועיות מתחלקות לשני סוגים מרכזיים- הסוג הראשון הוא קייטנת המשך לחוג שנתי, המשתתפים שרוצים להתמקצע יותר בתחום, להקדיש לו יותר זמן ולהתאמן. הסוג השני הוא קייטנות מקצועיות שעומדות בפני עצמן ומקנות את הידע ממש מההתחלה. אלו נותנות חוויה נפרדת משאר השנה ולכן הן יוצרות חוויה גדולה אפילו יותר עבור הילדים- הם זוכים לעשות משהו שלא יוצא להם בד"כ ולהשקיע בו ברמה מקצועית יותר- זו לא סדנא חד פעמית של שעתיים אלא תהליך רחב יותר. ההבדל בין הידע שלהם בתחילת הקייטנה לסופה (בד"כ 5 ימים אח"כ) יכול להיות הבדל עצום. 

בזכות התהליך הילדים יכולים להביא את עצמם לידי ביטוי בצורה מדהימה, לא רק מילולית, להשקיע בעצמם ולהעלות את הביטחון העצמי שלהם. בקייטנות היצירתיות הם יוצאים עם תוצרים שמהווים תזכורת לחוויה ולהצלחות שלהם והקייטנות הספורטיביות יותר הן בד"כ פתח לתהליך המשך במהלך השנה עם חוג מקצועי יותר ותחרויות מקומיות. 

בקייטנות האלה רוב הפעילות, אם לא כולה, מתרחשת באותו מקום, עם אותם חברי קבוצה ומדריך קבוע. לרוב הקבוצות של הקייטנות האלה גם יהיו קטנות (עד 10 משתתפים). יש בזה משהו יותר אינטימי וזה מעולה לילדים שקשה להם בקבוצה גדולה למשל, או צריכים יותר תשומת לב. הקייטנות האלה מאפשרת קשר יותר קרוב עם המדריכים וזה חלק מאוד משמעותי בחוויה של הילדים. 

בקייטנות כאלה חשוב לדעת מראש שהילדים מתחברים לתחום ולא יחליטו באמצע שזה לא מתאים להם. אם יש יום התנסות מוקדם יותר שווה לתת לזה מקום לפני ההרשמה. 

במידה ואתם חושבים שקייטנה מקצועית מתאימה לילדים שלכם כדאי לוודא שהתכנים משתנים מיום ליום ואפילו מאתגרים יותר. חשוב שלכל יום יהיה ייחוד משלו כדי שלא תהיה תחושה שהכל חוזר על עצמו במשך כל הקייטנה. לדוגמא- קייטנת תפירה יכולה להיות עם 5 ימים שבכל יום תופרים תיק בסגנון אחר והכל עם מכונת תפירה, או שאפשר להתחיל בתפירה ידנית עם אקססוריז פשוטים, להמשיך עם מכונת תפירה לאקססוריז מורכבים יותר ולסיים בפריט לבוש מגניב. בנושא אחר לגמרי- קייטנת כדורסל יכולה להיות מורכבת מסדר יום זהה או ללמד תרגיל מיוחד בכל יום ובסוף הקייטנה טורניר עם קייטנת כדורסל בעיר אחרת. בשני המקרים יש שיא שמצפים לו ומתכוננים אליו. אלו בדיוק הדברים הקטנים שהופכים את הקייטנה למיוחדת ומאתגרת. 

קייטנות עם תכנים משתנים

הקייטנות האלה הן בעיקר הקייטנות של המתנסים ותנועות הנוער (אבל לא רק) ובד"כ כל יום הוא בנושא אחר, מה שמאפשר סדנאות מגוונות והתנסות בתחביבים מתחומים שונים- בניית עפיפונים, בישול, תחפושות, תיאטרון, ספורט ועוד. 

בקייטנות האלה יש מדריכים קבועים שמלווים את הקבוצה במהלך השבוע אבל רוב הפעילויות נעשות ע"י מדריכים חיצוניים שלא מכירים את הילדים- כאלה שבאים לסדנא ספציפית והולכים. זה אומר שהתהליך של הילדים במהלך הקייטנה הוא אחר, הקשר שלהם עם מדריכי הקבוצה בד"כ יהיה פחות קרוב מאשר בקייטנה מקצועית- גם כי הקבוצות גדולות יותר (בערך 20 ילדים, לפעמים יותר) וגם כי המדריך לא מעביר את כל הפעילויות בעצמו. 

היתרון המשמעותי בקייטנות האלו הוא שהן יוצרות שילוב של ימי פנים וימי חוץ, דברים שאפשר להמשיך לעסוק בהם באופן אישי לצד ימי שיא גדולים יותר, פעילויות גדולות שמוציאות המון אנרגיה לצד פעילויות קלילות ומרגיעות- רגע אחד יש יום ספורט נינג'ה ויום אחר סדנא להכנת פונפונים ובועות סבון. זה יוצר ציפייה לכל יום מחדש כי כל יום שונה מזה שקדם לו (בניגוד לקייטנות נושא כמובן שגם אם הדגש בין יום ליום הוא שונה- התחום הוא אותו תחום). 

קייטנות כאלה מאפשרות לילדים לראות למה הם מתחברים יותר ולנסות דברים שלא יוצא להם לנסות בשגרה. במהלך השנה הם נמצאים בחוג עם נושא קבוע והקייטנה נותנת הזדמנות לכמה שבועות של "טעימות" מתחומים שונים. זה מאפשר להם להיחשף ליותר תחומי תוכן, לגלות כישורים חדשים שלא יצא להם להכיר בעצמם ובעזרת זה להכיר יותר טוב את עצמם ואת היכולות שלהם.

מעבר לדברים האלה, הקייטנות האלה מזכירות לנו שלא תמיד צריך דברים מפוצצים ויקרים כדי ליהנות- לפעמים מספיק לעשות מסיבת פיג'מות לאור יום או לשיר בקולי קולות עם החברים! השנה, אחרי שחווינו הרבה סגרים, בידודים ושעות של תקשורת דרך מסך, הרגעים הקטנים והשטותיים עם החברים חשובים במיוחד. 

בתי ספר של החופש הגדול

בתי הספר של החופש הגדול באים לתת מענה לימודי, רגשי וחברתי ובנוסף לזה הם מסובסדים ומקלים על ההורים באופן משמעותי את עלויות הקיץ. 

יש להם הרבה קווים דומים עם קייטנות המתנ"ס כי התכנים משתנים מיום ליום אבל מתווסף אליהם היתרון הכלכלי של מענה זול יותר עבור ההורים. אחד הדברים שהילדים פחות מתחברים אליו בהקשר הזה הוא שהפעילויות מתקיימות בשטח בית הספר וזה בדיוק המקום שהם רוצים להתרחק ממנו כשמגיע החופש. 


בסופו של דבר חשוב להזכיר שאין פה תשובה אחת נכונה לכולם, אין נכון או לא נכון. יש ילדים שמרגישים יותר בנוח בקבוצה קטנה, יש כאלה שאוהבים להרגיש חלק ממשהו גדול יותר, יש כאלה שצריכים המון יחס אישי וכאלה שרוצים כמה שיותר זמן חופשי ולהסתובב בין מלא אטרקציות באופן עצמאי. לכל קייטנה יש את היתרונות שלה וחשוב להכיר את כולן. להרבה ילדים יש אסוציאציות ילדותיות למילה קייטנה אבל כשמפרקים את זה וממקדים את החיפוש בצורה מדוייקת להם זו יכולה להיות חוויה מדהימה עבורם והם יחכו לחופש הבא רק כדי להירשם לקייטנה שוב!