הפעלות יצירתיות וחינוכיות לחופשת הקורונה

זמן קורונה! מקומות העבודה צמצמו עובדים, בכל מקום אומרים לנו לא לצאת מהבית, חלק בחל"ת חלק עובדים מהבית או מגיעים למשרד בשעות לא שעות.

אם אתם הורים אז סיכוי גבוה שאתם נמצאים כרגע בבית עם הילדים ומנסים למצוא דרכים יעילות להעביר להם את הזמן בצורה נעימה, יעילה ואולי אפילו להצליח לעבוד תוך כדי עם קצת שקט מסביב.

הדרך הכי קלה היא לתת להם לשקוע מול המסך (של הטלוויזיה, המחשב או הטלפון) אבל אם בא לכם משהו קצת מעבר- הרעיונות הבאים הם בדיוק בשבילכם.

לפני שאתחיל להסביר על כל הפעלה בנפרד חשוב לי לציין שהזמן הזה בבית יכול להיות מתנה גם לכם וגם לילדים אם רק תצליחו לעשות סדר בתוך הבלאגן. הרבה הורים שמו לב שהשיטה הכי נוחה עבורם היא לבנות לו"ז יומי קליל- זה עושה סדר גם להם וגם לילדים- להגדיר את הזמן ללימודים אונליין, שיעורי בית, זמן משפחתי משותף (והפעלה כיפית בתוכו אם תרצו), זמן יצירתי לילדים ביחד / בנפרד (כבר מציגה את הרעיונות שלי) וכן- גם זמן מסך, מנוחה וכו. 

בעיניי, ככל שתצליחו להכניס לתקופה הזו יותר דברים מובנים ויצירתיים כך תוכלו לנצל את התקופה הזו בצורה טובה יותר גם עבורכם וגם עבור הילדים.

לנוחיותכם, חילקתי את ההפעלות לפי נושאים- הזמן הזה בבית הוא הזדמנות מעולה להשקיע בתחביבים קיימים, להשקיע בכישרונות ולפתח אותם וגם להתנסות בעולמות תוכן חדשים, אז תרגישו חופשי לטייל בין התחומים השונים ולהציג לילדים שלכם מגוון רחב של הפעלות מעשירות שיגרמו להם גם ליהנות וגם לפתח את הדמיון, הסקרנות והמחשבה.

(וכמובן- תוכלו לפנות אליי דרך עמוד הפייסבוק לשאלות / סרטוני הדרכה נוספים שימחישו אפילו יותר)

יאללה התחלנו! 

ציור

דמיון הוא כלי חשוב במיוחד. הוא כלי מעולה לאימון של המוח, הוא הכלי המרכזי של הממציאים הכי גדולים בהיסטוריה ומעבר לזה- הוא ממש כיף! אז איך משתמשים בציור כדי לפתח את הדמיון?

תרגיל "קשקוש בלבוש"

בשלב הראשון ניתן לילדים לקשקש על הדף עם עט / טוש / עיפרון (צבע אחד) בלי שום הגדרה מכוונת- "קשקוש בלבוש", חשוב לא להסביר את המשך התרגיל כדי לא לקבע אותם. רק אחרי שציירו עוברים לשלב השני של המשימה.

בשלב השני עליהם למצוא צורות וציורים בתוך הקשקוש הזה, לסמן אותם ולצבוע אותם, זה הזמן שלהם להפעיל את הדמיון ולמצוא כמה שיותר צורות. אם יש כמה ילדים בבית אפשר להגיד שאחרי שציירו את הקשקוש הם מחליפים ביניהם דפים ומוצאים את הציורים על הקשקוש של הילדים האחרים, אפשר להגדיר להם שהם צריכים למצוא לפחות 5 ציורים בתוך הקשקוש / מי שמוצא יותר ציורים מנצח וכו'. בנוסף לזה- הצביעה היא הזדמנות מעולה להפעיל גם את היצירתיות וההשקעה- אפשר לצבוע את הדג שהם מצאו בכתום ולסיים אבל אפשר להשקיע ולצייר לו קשקשים, עיניים, לשחק עם הגוונים וכו. בעיניי- יותר השקעה = יותר כיף, יש להם זמן אז למה לא?

אותה גברת בשינוי אדרת

תרגיל מעולה נוסף להעביר את הזמן ולאמן את המוח ביצירתיות הוא התרגיל הבא- נותנים להם לחלק את הדף לכמה חלקים שווים ולצייר צורה פשוטה וזהה בכל אחד מהחלקים- לדוגמא- ריבוע (גם כאן- לא לגלות להם את החלק הבא כדי לא לקבע או לתת להם לבחור צורה קלה). זה אומר שאם חילקנו את הדף ל- 8 חלקים יש לנו 8 ריבועים (ולא ריבוע, משולש, עיגול וכו). 

בשלב השני של המשחק עליהם לפתח בעצמם את כל אחת מהצורות לציור אחר. גם כאן- להשאיר את המשימה כללית כדי לא לקבע ולאפשר לדמיון שלהם לפעול. גם אם קשה להם לחשוב על רעיונות זה בסדר- זה חלק מהעניין- האתגר!

כמה נקודות חשובות ומעניינות על התרגיל הזה- ככל שהציורים יותר מגוונים וקשורים לעולמות תוכן מגוונים יותר כך הדמיון יותר עשיר ומפותח. אם למשל לקחנו ריבוע והריבוע יהיה פעם אחת בית, פעם שנייה חלון עם וילונות ופעם שלישית ארון בגדים אז הדמיון קצת מקובע. אם הריבוע יהיה פעם אחת בית, פעם שנייה קוביות משחק, פעם שלישית לוח של מורה בבית הספר ופעם רביעית משבצת בתוך השריון של צב שהם ציירו – אפשר להבין שהדמיון הרבה יותר מפותח ויצירתי. כנ"ל לגבי הפרטים הקטנים בתוך הציורים- תתפלאו לאיזה רמות מפורטות ומדהימות הילדים שלכם יכולים להגיע!

חשוב לציין שאפשר לעבוד על הדברים האלה- ככל שתיתנו להם להגיע ליותר ציורים מאותה צורה כך תאתגרו אותם יותר (חניך פעם חזר אליי יום אחרי הפעילות עם 64 ציורים שונים שהכין בבית- כולם על בסיס של משולש!). בנוסף- אפשר לחזור על המשימה עם צורות שונות ואפילו מורכבות יותר- בהתחלה משולש / עיגול ואח"כ טיפה, ספירלות וכו'. זה משחק שאין לו סוף!

רישום

התרגיל הזה פחות מתעסק בדמיון אלא יותר בתשומת לב לפרטים הקטנים. אפשר לבחור תמונה מהמחשב או מהפלאפון, אפשר לקחת חפץ בבית, מה שתרצו. המטרה היא להעתיק אותו בצורה כמה שיותר מדויקת. כמובן שהמשימה הזו לא פשוטה אבל זה חלק מהעניין- כשמחפשים איך לשפר את הציור מתחילים להסתכל על הגוונים, האור והצל, הגדלים והפופורציות, מרחקים וכו'. 

רמת הקושי יכולה להשתנות, עדיף להתחיל עם דברים פשוטים. זו עבודה מצויינת לריכוז, סבלנות ותשומת לב!

צילום

צילום הוא גם כלי מעולה! ומה הופך אותו לכזה? ממש כמו ציור- זה מאוד נגיש ואם רוצים זה יכול להיות מאוד מאתגר. היום בכל טלפון נייד יש מצלמה עם מגוון עצום של אופציות שלא מביישות מצלמה מקצועית. תוסיפו לזה כמה משימות מגניבות וזה יכול להעסיק את הילדים שלכם שעות על גבי שעות!

יתרון נוסף הוא שכשאנחנו מצלמים דברים אנחנו יכולים לראות את הדברים בצורה שונה ולשים לב לדברים שלא ראינו קודם. כשאנחנו נמצאים באותו מרחב במשך הרבה זמן זה יכול להיות כלי נהדר לגלות דברים חדשים ולשים לב לפרטים הקטנים.

צילום פרצופים על דברים

מניחה שיצא לכם להיתקל ברחבי האינטרנט בתמונות שונות של חפצים יומיומיים שנראים כמו פרצוף, וגם אם לא תמונות- אולי אפילו יצא לכם להיתקל בזה סתם ככה ברחוב (מכירים את זה שלכל רכב יש הבעת פנים ייחודית משלו?). הקטע במרחב הקבוע שלנו הוא שאנחנו חושבים ששמנו לב להכל והתרגיל הזה בא להוציא את הילדים מהתבנית הזו- לחפש את הפרצופים הקטנים שמסתתרים ברחבי הבית ולמצוא את הזוית המדויקת (או התאורה הספציפית) כדי להציג אותם. גם כאן כמו בתרגילי הציור אפשר להגדיר שעליהם למצוא לפחות 5 פרצופים / לפחות פרצוף אחד בכל חדר בבית וכו'. (טיפים- לצלם מקורב / מרחוק / מגבהים שונים וזויות שונות. כל מה שעולה להם לראש).

זום

בתרגיל הזה הדגש הוא על מרחקים שונים- אנחנו רגילים לראות את הדברים כמו שהם אבל השאלה היא- עד כמה הצלחנו לראות את הפרטים הקטנים?

אם ניקח תמונה, ניקח חלק קטנטן מתוכה ונגדיל נוכל לנסות לנחש מה מסתתר מאחורי התמונה (תרגיל מצוין לפיתוח הדמיון כבר אמרתי?). אז אם בא לכם להשקיע ולהכין כזה משחק – מצוין! אם אין לכם זמן וכוח- לגיטימי! תנו לילדים דוגמא או שתיים ותנו להם לצלם דברים כאלה בעצמם בתוך הבית! אח"כ אפשר לנצל את קבוצת הוואטסאפ של המשפחה הרחבה / את ארוחת הערב לחידון שהכינו הילדים וכולם צריכים לגלות מה הם צילמו!

יודעים כבר מה הילדים שלכם יבחרו לצלם? את חיית המחמד המשפחתית? זום על הקינוח מארוחת שישי? ואולי בכלל פינה בחדר שלהם? לא תדעו עד שתתנו להם לנסות.

צילום בע"ח

אחד התחומים האהובים עליי בצילום! הוא לא פשוט בכלל כי הוא דורש מאיתנו המון סבלות וריכוז- כדי לתפוס רגע מדויק, צריך להיות קשובים, שקטים, להתאים את עצמנו לסביבה וללמוד את ההתנהגות של בעל החיים כדי לדעת מה יהיה הרגע המדויק לתפוס את התמונה. גם פה אפשר לאתגר עם משימות ספציפיות- להצליח לצלם רק נמלה אחת בלי כל החברות שלה, לצלם את הכלב המשפחתי תופס ביסקוויט באוויר, להצליח לצלם 2-3 דמויות באותו פריים וכו.

בניגוד לצילום של חפצים דוממים, עם בע"ח צריך הרבה יותר סבלנות ותשומת לב לאחר- אחרת הם לא ישתפו איתנו פעולה.

עריכה ועיבוד תמונה

אחרי שנתתם להם לצלם מלא דברים מגניבים זה הזמן לשחק עם אפליקציות של עריכה! ולא, אני לא מתכוונת לאוזניים של כלב בסנפצ'ט.. לתת להם לגלות פונקציות במצלמה כמו זמן חשיפה, תאורה ודברים בסגנון כדי לשדרג את התמונות שלהם. מעבר למה שמובנה בתוך המצלמה יש אפליקציות לעיבודים מקצועיים יותר שמאפשרים לשחק עם הגוונים וחידוד התמונה וככה להבליט דברים מיוחדים שהם רוצים להדגיש. (אני באופן איי מאוד אוהבת את לייטרום אבל המגוון בחנות האפליקציות ממש רחב- תנו להם להשתעשע עם זה). 

ריקוד ומשחק

אחד הדברים שאני זוכרת במיוחד מהתקופה שהייתי ילדה זה שאני ואחי היינו לוקחים את מצלמת הוידאו המשפחתית ומצלמים סרטונים מצחיקים. היינו ממציאים קסמים (ע"י עצירת הצילום והיעלמות מהפריים למשל), עושים הצגות ועושים אח"כ הקרנה ביתית. היום האינטרנט מפוצץ בסרטונים מגניבים וחיקויים זה תמיד מצחיק ומשעשע. 

חיקוי לקליפ קיים

משחק מאוד נפוץ בסך הכל! תמצאו איזה קליפ צבעוני או מצחיק ותנו לילדים לצלם גרסא מחודשת שלהם לקליפ הזה- להתחפש לזמר עם אלתורים ביתיים ולהשתטות מול המצלמה! הם גם ככה עושים את זה בטיקטוק אז תנו להם להשקיע יותר ותצחקו ביחד על התוצאות!

אם בא לכם לנצל את זה עוד קצת ולתת להם טעימה מהילדות שלכם- תנו להם לעשות חיקוי של משהו שהם פחות מכירים- שירי אירוויזיון של פעם, סלסולי זמרים של מוזיקה ים תיכונית ועוד בסגנון. תחשבו שמה שיכניס אותם לאווירה זה לא רק השיר עצמו אלא לנסות לחקות את המבטא של הזמר, לאלתר את הבגדים הצבעוניים והזועקים ואולי דווקא את העמידה בלי לזוז תוך כדי שירה, מה שפעם היה לגיטימי והיום יכול להיראות לנו הזוי או משעמם (ועם זאת- אין על כוורת).

מערכונים על המשפחה

מכירים את הבדיחות הקבועות על המשפחה? המבטא של סבתא, החליפה המצחיקה של סבא והבדיחה הקבועה על הדוד שחושב שהוא הכי מצחיק? תנו לילדים להציג גם את זה! הבדיחות הפנימיות הן חלק מאוד משמעותי בקרבה המשפחתית ובחיבור בין כולם, זה משהו שרק בקבוצה המשפחתית יבינו ולכן יש לזה חשיבות אפילו יותר גדולה מצילום של קליפים ביוטיוב. זה מהדברים שהם בוודאות יזכרו כשם יהיו גדולים!

טיקטוק

עולם חדש ומלא בתוכן ואפשרויות! בטיקטוק יש המון אופציות רלוונטיות לתקופה הזו אבל זה כבר נושא רחב במיוחד. הכנתי לכם קובץ נפרד על ניצול הטיקטוק לתקופת הקורונה! מוזמנים להוריד מכאן באהבה מכאן!

ספורט

סגרו לכם את חדרי הכושר ואפילו המתקנים בחוץ כבר מחוץ לתחום, לא נורא. אם בניינטיז יכולנו לעשות אימון אירובי עם קלטת וידאו עכשיו אפשר לעשות אותו מול יוטיוב, זום, ועוד בסגנון, למה לא לצרף את הילדים? זמן איכות משפחתי שכולם מקפצים ביחד מול המסך- גם כושר וגם מלא צחוקים על הדרך. ואם זה לא מספיק- שדרגו את זה עם מסיבה ביתית קופצנית לקינוח עם פלייליסט אהוב. אם ברחבי הארץ יכולים לעשות מסיבת מרפסות- למה שלא תארגנו לכם מסיבת סלון?

בישול ואפייה

אם הילדים שלכם נמצאים בגיל שהם כבר רשאים להיכנס למטבח לבד- תנו להם! גם זו הזדמנות לפתוח את הדמיון ולתת ליצירתיות לפרוץ החוצה. על הדרך גם חסכתם לעצמכם את הכנת האוכל, נתתם לילדים עוד קצת אחריות ומי יודע? אולי תגלו איזה שף חדש במשפחה?

אם אתם חוששים לתת לילדים להשתלט על המטבח לחלוטין אפשר להגביל את זה לאפייה או הכנת קינוחים בלבד למשל ואז לא תצטרכו לדאוג לשימוש בגז / טיגון וכו.

מאסטר שף ותכניות בישול בסגנון כבר הביאו איתן מלא רעיונות שממש קל לעשות בבית. 

1.    בישול ארוחה שהבסיס שלה הוא ...

2.    בישול ארוחה שכוללת בתוכה את 3 המרכיבים ...

מעבר ליצירתיות ולגיוון בתפריט זו גם אחלה הזדמנות לתת מקום מיוחד ולהקדיש ארוחה לכל אחד מבני הבית- למשל להחליט שכל יום בשבוע הארוחה מוקדשת לבן משפחה אחר או שכל פעם מישהו בוחר את המרכיב העיקרי. זה דורש מהם לחשוב אחד על השני וגם להתאמץ יותר אחד בשביל השני!


אז עכשיו יש לכם מלא רעיונות מגניבים לחופשת הקורונה – אבל לא רק! בהחלט אפשר להשתמש בהם בכל סופ"ש, חג, חופש גדול וכו'. מקווה שתהנו מהרעיונות, אתם מוזמנים לכתוב לי (לפייס או דרך האתר) איך היה לכם וכך תעזרו לי להעשיר אתכם עם רעיונות נוספים בהמשך!


אני פה בשבילכם!

בסבוסה