סדנאות לעובדים - איך להפיק את המקסימום

עולם העבודה השתנה מאוד בשנים האחרונות וכל אדם עובד מרגיש את זה- אם בראיונות עבודה, התנהלות העובדים האחרים בצוות, קשרי עובד – מעסיק ועוד. אחד הדברים החשובים ביצירת קשרי עבודה טובים ומשמעותיים לשני הצדדים הוא הדדיות. לשני הצדדים יש אינטרסים וכדי לשמור על הקשר התעסוקתי לטווח ארוך שני הצדדים צריכים להיות מרוצים. מעסיקים רוצים לשלם על עובדים טובים, חרוצים ויעילים ועובדים רוצים לעבוד במקום שמאפשר להם להתפתח ברמה האישית וברמה המקצועית. 

סדנאות יצירה וימי גיבוש באים לעודד יצירתיות, שיתוף פעולה, וחיבור בין חברי צוות. בסדנאות כאלה חברי הצוות נדרשים להתמודד עם אתגרים (כי תמיד יהיה מישהו שיגדיר את עצמו כבעל שתי ידיים שמאליות), לפתח רעיונות חדשים, לתת מקום גם לחברי הקבוצה ולשתף פעולה בצורה יצירתית. באופן טבעי תמיד יהיה מישהו שירצה להוביל ולנהל אבל לתת מקום לאחרים זה לא פחות חשוב.

לסדנאות כאלה יש מגוון יתרונות: 

  • שיפור היצירתיות והחשיבה החדשנית- סדנאות יצירה מעודדות עובדים לחשוב מחוץ לקופסה ולחפש פתרונות חדשים לבעיות קיימות. זה יכול לסייע לעסקים להתמודד ביעילות עם אתגרים ומצבי שוק משתנים גם כשחוזרים לשגרת העבודה במשרד.
  • שיפור העבודה המשותפת- גיבוש הצוות חשוב להצלחת כל פרויקט או משימה וכך גם תרומתו האישית של כל אחד מהמשתתפים. כשהסדנאות מחולקות לשלבים כל אחד יכול למצוא את עצמו תורם בדרכו בשלב אחר וזה נותן לכל אחד מהחברים לבוא לידי ביטוי ולתת מקום לנקודות החוזקה שלו. סדנאות גורמות לחברי הצוות לעבוד יחד וללמוד מקרוב איך כל אחד תורם את חלקו בצורה הטובה ביותר.
  • שיפור יכולות פתרון במצבי לחץ- בזמני משבר ולחץ, היכולת לפתור בעיות ולהגיב במהירות יכולה להיות חלק משמעותי ואפילו קריטי בהצלחת העסק. סדנאות יצירה מאמנות את הצוות לפתח את יכולות הפתרון שלו בתנאים אלו.
  • הזדהות עם לקוחות ושיפור איכות השירות- בסדנאות מסוימות חברי הצוות יכולים להיכנס לנעלי הלקוחות, להבין אותם ואת הצרכים שלהם בצורה טובה יותר ומתוך כך גם לתת שירות טוב ומשמעותי יותר.

 איך להוציא את המרב מסדנאות יצירה וגיבוש? 

  • בחירת פרויקטים מתאימים- בחרו פרויקטים ומשימות שבהם ניתן להשתמש ביכולות וברעיונות של חברי הצוות בצורה מרבית. השוק מוצף באפשרויות רבות- סדנאות דיגיטליות או פרונטאליות, חידות מאתגרות או סיורים מפעילים, הרבה תזוזה או סדנא מסביב לשולחן, יצירה פיזית או מחשבתית? חשבו על הצוות שלכם ועל היומיום שלו ובעזרת זה תוכלו לדייק טוב יותר את הכיוון שאותו אתם מחפשים.
  • יצירת סביבת פתיחות- תעודדו את חברי הצוות לחלוק רעיונות, אפילו אם הם נראים מוזרים או מופרכים. הרעיונות החדשניים יכולים להיות המשמעותיים ביותר לשיפור ולגיבוש. בסופו של דבר ההמצאות הכי גדולות ומשמעותיות בהיסטוריה התחילו כרעיון הזוי לסביבה (אפילו גלגלים למזוודה!)
  • כיף כיף כיף- הסדנאות צריכות להיות מהנות, לשבור את השגרה ולתת חופש מהעבודה היומיומית. המנהלים צריכים להבין שלפעמים גם ההפסקות הקטנות יכולות לשפר את התפקוד של הצוות וזו בדיוק המטרה במפגשים כאלה- לתת למוח להתרענן קצת וככה לתת לדברים החדשים מקום לצמוח.
  • דינמיות- לא תמיד הסדנאות מתקיימות לפי התכנון ובעיקר כשמדובר בגוף חיצוני שמעביר אותן ולא מכיר את האווירה בצוות. הדרך הכי טובה להתמודד עם זה היא הכנה מוקדמת טובה ומפגש שניתן להתאים תוך כדי תנועה. הכנה מוקדמת תבוא לידי ביטוי בשיחת תיאום ציפיות עם מי שמעביר את הפעילות ותכלול כמה שיותר פרטים ומידע על הצוות- איך נראה היומיום, מה רמת הקרבה, סוג העבודה, עם מה משתפים פעולה פחות, עם מה יותר וכמובן- מה המטרות בקיום המפגש. שינויים תוך כדי תנועה יכולים להיות בהרכבים של המשתתפים (למשל בחלוקה לקבוצות), שינויי מסלול, שינויי לו"ז (כמו הפסקה ספונטניות להתרעננות), מגוון אופציות שיאפשר בחירה למשתתפים ועוד.

סדנאות גיבוש ויצירה הן כלי חשוב ויעיל לשיפור היעילות של הצוותים והעובדים בעסק. הן מעודדות יצירתיות, שיפור של שיתוף הפעולה, התמודדות עם מצבים מאתגרים ויכולות להביא לחידושים ולהצלחה בעסק. עם כל היתרונות- להצלחה מירבית חשוב מאוד גם לדעת להתאים את הסדנה למשתתפים בה. 


כמובן שגם אני פה כדי לעזור לכם לתכנן גיבוש כיף ומוצלח!

- סדנאות גיבוש בטבע

- סדנאות תרומה לקהילה בשילוב יצירה


תהנו ושיהיה המון בהצלחה!